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Fast Film

a film by Virgil Widrich

ANIMATION | 2003 | Austria, Luxembourg | 14 min | Color | 35mm

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A kiss, a happy couple. But then, the woman is kidnapped, and the man sets off to save her. A dramatic rescue story full of wild chase scenes begins. The audience is taken to the center of the Earth and the enemy’s headquarters. On its surface, Fast Film tells a simple story. The catch is that all its scenes were taken from 300 different works produced in the course of film history, and the heroes change identities an equal number of times. But as in Virgil Widrich’s Copy Shop (2001), the extraordinary technology used during production is the first thing that stands out about Fast Film. No less than 65,000 paper printouts of individual images were employed. After being folded into thousands of objects such as planes and train cars and arranged in complex tableaux, they were photographed with a simple digital camera and loaded into a computer image by image. At least three different images, the background, the foreground image and an intermediate zone, were used to make up each frame. In certain sequences, this increases to 30 visual layers. The fast and furious story of Fast Film unfolds on the surfaces of the paper objects. Its twists and turns are so well thought-out that additional details can be found in each viewing. What was initially intended to be an homage to action movies breaks new ground in the genre because of its extreme density. This tour de force through film history, from its silent beginnings to present-day Hollywood, lasts just 14 minutes: truly a fast film which could hardly be more furious. 
(Peter Tscherkassky)
Translation: Steve Wilder

Director: Virgil WidrichScreenplay: Virgil WidrichCamera: Martin PutzEditing: Virgil WidrichSound: Frédéric Fichefet
Production: Bady Minck, Virgil Widrich
Funding: gefördert von Filmfund Luxembourg, Filmfonds Wien, BKA-Kunstsektion Wien, ORF Innovationsfonds, Land Salzburg, Stadt Salzburg
Vordergründig erzählt Fast Film eine einfache Geschichte. Der Haken an der Sache: Sämtliche seiner Szenen entstammen 300 verschiedenen Werken der Filmgeschichte, und entsprechend oft wechselt die Identität seiner Helden. Doch wie schon bei Virgil Widrichs Copy Shop (2001) ist es eine wahrlich aussergewöhnliche Herstellungstechnik, die an Fast Film als erstes verblüfft. Dessen Basis bilden nicht weniger als 65.000 Papierausdrucke der einzelnen Bilder seiner Ausgangssequenzen. Diese Paperprints wurden zu abertausenden Objekten gefaltet, wie etwa Eisenbahnwagons oder Flugzeugen, diese sodann zu komplexen Tableaus arrangiert, welche wiederum mittels eines simplen Digitalfotoapparats Bild für Bild aufgenommen und in den Computer transferiert wurden. Jeder einzelne Kader von Fast Film zeigt zumindest drei Bilder: den Hintergrund, das Vordergrundbild, sowie den Grenzbereich dazwischen. In einzelnen Passagen steigert sich das bis zu 30 Bildebenen. Die furiose Geschichte von Fast Film spielt sich nun auf den Oberflächen der Papierobjekte ab. Die Winkelzüge innerhalb des Geschehens sind dermaßen ausgefeilt, dass sich bei jedem Wiedersehen neue Details entdecken lassen. Was als Hommage an das Actionkino geplant war, erschließt in seiner Dichte dem Genre nun selbst neues Terrain. 14 Minuten währt diese tour de force quer durch die Filmgeschichte, von ihren stummen Anfängen bis zum Hollywoodkino der Gegenwart: ein Fast Film, wie er rasender kaum hätte geraten können. 

Festivals:

275 International Festivals - 36 Awards

 



My Homelife (Kurzfilm/short) A 1980, Super-8-mm, 6 min.
Gebratenes Fleisch (Kurzfilm/short) A 1980, Super-8-mm, 11 min.
Drei Mal Ulf (Kurzfilm/short) A 1980, Super-8-mm, 12 min.
Auch Farbe kann träumen (Kurzfilm/short, Zeichentrick/animation) A 1981, Super-8-mm, 12 min.
Monster in Salzburg (Kurzfilm/short, science fiction) A 1982, Super-8-mm, 12 min.
Vom Geist der Zeit (Langfilm/feature) A 1983-1985, Super-8-mm, 112 min.
tx-transform (Kurzfilm/short) Co-directed by Martin Reinhart A 1998, 35 mm Cinemascope, 5 min.
Heller als der Mond/Brighter than the Moon (Spielfilm/feature) Austria 2000, 35 mm, 88 min.
Copy Shop (Kurzfilm/short) A 2001, 35 mm, 12 min.
linksrechts (Kurzfilm/short) A/France 2001, DV-CAM,4 min
Fast Film (Kurzfilm/short) A /Lux 2003, 35 mm, 14 min





www.widrichfilm.com/fastfilm/


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